-->

Monday, April 10, 2006

Kenapa Mesti Takut..

Mungkin perkara yang aku alami, tak semua orang merasainya. Tapi yang aku pasti mesti ada yang sama perasaannya dengan aku. Takkan aku sorang2 jer. Takut bertandang dalam perasaanku...


Semalam komputer aku 'infected' dengan spyware. Sedih pun ada. Letih pun ia juga. Sedih sebab baru jer lepas install windows. Dah kena. Letih kerana nak cari jalan penyelesaian masalah aku ni. Sebenarnya aku takut kalau2 spyware itu mendatangkan masalah terhadap aku. Walaupun masalah tu, aku yang cari sebenarnya.

Pelik tapi benar. Kalau ada 'alert' mengatakan komputer aku ada spyware. Lepas tu dia [alert] promote satu perisian konon2nya untuk membantu masalah aku tuler. Rupa2nya spyware tu dia yang punya. Baik punya cilokz. Nasib baik wa tak kena beb. Cari perisian lain.

Iktibar dari masalah aku ni...
Pertama: Kita akan takut kalau kita tahu. Aku tengok budak2 lain selamber jer. Kebal agaknya. Takyah nak install anti spyware pun. Kita tak takutkan Allah mungkin dengan sebab kita tak tahu, mungkin jugak dah bebal. Pastinya Ulama' itu lebih takutkan Allah.

Kedua : Kadang2 yang ingin membantu itu sebenarnya membawa masalah. Macam 'alert' tadi ler kan. Macam tu jugak syaitan itu cuba membantu. Sebenarnya cuba membantu menyesatkan kita lagi ada ler. Syaitan manusia? Lebih kurang sama ler. Dah namanya syaitan.

Ketiga : Kita sebenarnya banyak benda lagik tak tahu. Kena ambil tahu. Bukan tunggu diberitahu.

No comments: