-->

Saturday, April 15, 2006

Projek Gajah Putih

Kenapa letak nama gajah putih? Dulu2 cuma golongan diraja sahaja yang boleh memiliki gajah putih di Thailand. Di negara kita. Rata2 'gajah putih' masih dibela orang2 yg memiliki kuasa. Lebih kurang macam zaman dulu jugak. Senang cerita, projek gajah putih ni adalah gelaran bagi projek yang membazir. Sesuatu yang mahal tidak berguna.


Bila search kat internet sure jumpa banyak citer pasal Projek Gajah Putih ni. Paling hot sekarangni pasal Jambatan Bengkok atau Scenic Bridge itu menelan belanja RM620 juta. Kat Johor. Bumi kelahiranku yang nyaris2 menjual 50juta meter padu pasir kepada Singapura dan membenarkan ruang udara untuk pesawat tentera SAF.

Pembatalan projek Jambatan Bengkok ini, kerajaan terpaksa membayar pampasan kepada Gerbang Perdana sebanyak RM100 juta. Duit kerajaan tu duit kita. Kita kena membayar atas kelemahan kerajaan. Lemahnya siapa yang menyokong lagik kerajaan yang ada.

Bila membaca tulisan Ibrahim Baba mengenai Projek Marina Harbour di Kuala Kedah. Siapa yang untung dengan pembelanjaan RM200 juta untuk Monsoon Cup? Siapa akan untung dengan perbelanjaan yang sudah mencecah RM200 juta untuk Pusat Sukan Kuda di Kuala Ibai? Dahsyat..

Apa kena mengena Projek Gajah Putih dengan Villa Shakira? Siapakah empunya Villa Shakira? Korang gi tengok ler sendiri.. Fikir2kan lah..

No comments: