-->

Wednesday, March 21, 2007

Dress Code Muslimah

Islam tidak menghadkan fesyen pakaian tertentu bagi wanita, tetapi menetapkan bahawa ianya hendaklah menutup seluruh tubuh badannya kecuali muka dan tapak tangan mengikut pendapat paling kuat di kalangan ulama'.

يَا بَنِي آدَمَ قَدْ أَنْزَلْنَا عَلَيْكُمْ لِبَاسًا يُوَارِي سَوْآتِكُمْ وَرِيشًا وَلِبَاسُ التَّقْوَى ذَلِكَ خَيْرٌ ذَلِكَ مِنْ آيَاتِ اللَّهِ لَعَلَّهُمْ يَذَّكَّرُونَ

Wahai anak-anak Adam! Sesungguhnya Kami telah menurunkan kepada kamu (bahan-bahan untuk) pakaian menutup aurat kamu, dan pakaian perhiasan; dan pakaian yang berupa taqwa itulah yang sebaik-baiknya. Yang demikian itu adalah dari tanda-tanda (limpah kurnia) Allah (dan rahmatNya kepada hamba-hambaNya) supaya mereka mengenangnya (dan bersyukur). – surah Al-A'raaf : 26.

'Dress code' bagi muslimah:

1. Pakaian yang menutup seluruh tubuh kecuali yang dibenarkan oleh Al-Quran.

وَقُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلا مَا ظَهَرَ مِنْهَا

"Dan Katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya; …." surah An-Nuur :31

يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لأزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلابِيبِهِنَّ ذَلِك أَدْنَى أَنْ يُعْرَفْنَ فَلا يُؤْذَيْنَ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِيمًا

Wahai Nabi, suruhlah isteri-isterimu dan anak-anak perempuanmu serta perempuan2 yang beriman, supaya melabuhkan pakaiannya bagi menutup seluruh tubuhnya (semasa mereka keluar); cara yang demikian lebih sesuai untuk mereka dikenal (sebagai perempuan yang baik-baik) maka dengan itu mereka tidak diganggu. dan (ingatlah) Allah adalah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani. - surah Al-Ahzab : 59

Jilbab : Baju yang longgar (termasuk kerudung), yang memenuhi keperluan menutup aurat wanita, selain muka dan tapak tangan. – kamus dewan.

2. Longgar, labuh, tidak sempit dan tidak menampakkan bentuk tubuh badan.

Nabi SAW bersabda :-

قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ‏ ‏صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ‏ ‏صِنْفَانِ مِنْ أَهْلِ النَّارِ لَمْ أَرَهُمَا قَوْمٌ مَعَهُمْ سِيَاطٌ كَأَذْنَابِ الْبَقَرِ يَضْرِبُونَ بِهَا النَّاسَ وَنِسَاءٌ ‏ ‏كَاسِيَاتٌ عَارِيَاتٌ ‏ ‏مُمِيلَاتٌ ‏ ‏مَائِلَاتٌ ‏ ‏رُءُوسُهُنَّ كَأَسْنِمَةِ ‏ ‏الْبُخْتِ ‏ ‏الْمَائِلَةِ لَا يَدْخُلْنَ الْجَنَّةَ وَلَا يَجِدْنَ رِيحَهَا وَإِنَّ رِيحَهَا لَيُوجَدُ مِنْ مَسِيرَةِ كَذَا وَكَذَا

"Dua golongan dari ahli neraka yang belum pernah ak lihat keduanya itu: Kaum yang membawa cambuk seperti ekor sapi yang mereka pakai buat memukul orang (penguasa yang kejam); Dan perempuan-perempuan yang berpakaian tetapi telanjang, yang cenderung kepada perbuatan maksiat dan mencenderungkan orang lain kepada perbuatan maksiat, rambutnya sebesar punuk unta. Mereka ini tidak akan boleh masuk syurga, serta tidak dapat akan mencium bau syurga, padahal bau syurga itu tercium sejauh perjalanan demikian dan demikian." (Riwayat Muslim)

3. Tudung atau yang menutup dada.

وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُيُوبِهِنَّ

…dan hendaklah mereka melabuhkan tudung mereka hingga menutupi dada mereka … – surah An-Nuur :31

Khimar iaitu sehelai kain yang menutupi kepala sehingga ke leher. Ini adalah makna dari segi bahasa, sementara dari segi tuntutan syari'at pula, tudung yang dipakai itu hendaklah dilabuhkan dari kepala sehinggalah ke dada atau lebih sedikit sampai menutupi kawasan kedua buah dadanya.

Diriwayatkan oleh al-Bukhari dan Ibn Jarir daripada ‘Aishah r.a.:
"Allah merahmati wanita-wanita Muhajirin yang pertama, apabila turunnya ayat (وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُيُوبِهِنَّ) (dan hendaklah mereka menutup belahan leher baju mereka dengan tudung kepala mereka), serta-merta mereka mengoyakkan apa sahaja kain (yang ada di sekeliling mereka) lalu bertudung dengannya."

4. Pakaian yang labuh.

حَدَّثَنَا ‏ ‏الْحَسَنُ بْنُ عَلِيٍّ الْخَلَّالُ ‏ ‏حَدَّثَنَا ‏ ‏عَبْدُ الرَّزَّاقِ ‏ ‏أَخْبَرَنَا ‏ ‏مَعْمَرٌ ‏ ‏عَنْ ‏ ‏أَيُّوبَ ‏ ‏عَنْ ‏ ‏نَافِعٍ ‏ ‏عَنْ ‏ ‏ابْنِ عُمَرَ ‏ ‏قَالَ ‏
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ‏ ‏صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ‏ ‏ مَنْ جَرَّ ثَوْبَهُ ‏ ‏ خُيَلَاءَ ‏ ‏لَمْ يَنْظُرْ اللَّهُ إِلَيْهِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فَقَالَتْ ‏ ‏أُمُّ سَلَمَةَ ‏ ‏فَكَيْفَ يَصْنَعْنَ النِّسَاءُ ‏ ‏بِذُيُولِهِنَّ ‏ ‏قَالَ يُرْخِينَ شِبْرًا فَقَالَتْ إِذًا تَنْكَشِفُ أَقْدَامُهُنَّ قَالَ فَيُرْخِينَهُ ذِرَاعًا لَا يَزِدْنَ عَلَيْهِ ‏ قَالَ هَذَا ‏ ‏حَدِيثٌ حَسَنٌ صَحِيحٌ

“Barangsiapa yang memakai pakaian dengan bongkak (sombong) maka Allah tidak akan melihat kepadanya di hari kiamat” lalu Ummu Salamah pun bertanya kepada baginda : Bagaimanakah yang perlu dilakukan oleh wanita dengan hujung kain mereka? Maka dijawab oleh baginda : “ Labuhkanlah sejengkal” Ummu Salamah berkata lagi "kalau begitu akan terdedah kaki mereka" Maka dijawab oleh baginda : “ Labuhkanlah sehasta dan tidak lebih dari itu.”

5. Tidak menampakkan warna kulit dan bentuk tubuh badan.

‏ ‏عَنْ ‏ ‏عَائِشَةَ ‏ ‏رَضِيَ اللَّهُ عَنْهَا ‏‏أَنَّ ‏ ‏أَسْمَاءَ بِنْتَ أَبِي بَكْرٍ ‏ ‏دَخَلَتْ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ ‏ ‏صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ‏ ‏وَعَلَيْهَا ثِيَابٌ رِقَاقٌ فَأَعْرَضَ عَنْهَا رَسُولُ اللَّهِ ‏ ‏صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ‏ ‏وَقَالَ يَا ‏ ‏أَسْمَاءُ ‏ ‏إِنَّ الْمَرْأَةَ إِذَا بَلَغَتْ الْمَحِيضَ لَمْ تَصْلُحْ أَنْ يُرَى مِنْهَا إِلَّا هَذَا وَهَذَا وَأَشَارَ إِلَى وَجْهِهِ وَكَفَّيْهِ ‏‏قَالَ ‏ ‏أَبُو دَاوُد ‏ ‏هَذَا مُرْسَلٌ ‏ ‏خَالِدُ بْنُ دُرَيْكٍ ‏ ‏لَمْ يُدْرِكْ ‏ ‏عَائِشَةَ ‏ ‏رَضِيَ اللَّهُ عَنْهَا

Dari Saidatina Aishah r.a "Bahawa Asma’ bint Abi Bakr datang bertemu Nabi s.a.w. dalam keadaan pakaiannya nipis sehingga nampak kulit badannya, lalu Nabi s.a.w. pun berpaling daripadanya dan bersabda: "Wahai Asma’, seorang perempuan yang telah sampai haidh (baligh) tidak boleh dilihat (hendaklah bertutup) pada badannya melainkan ini dan ini" (sambil baginda menunjukkan ke arah wajah dan kedua pergelangan tangannya)" – Riwayat Abu Daud.

دخلت نسوة من بني تميم على عائشة رضي الله عنها وعليهن ثياب رقاق فقالت عائشة: "إن كنتن مؤمنات، فليس هذا بثياب المؤمنات" وأدخلت عليها عروس عليها خمار رقيق، شفاف فقالت: "لم تؤمن بسورة النور امرأة تلبس هذا"

Telah masuk seorang wanita dari Bani Tamim kepada Aishah r.a memakai pakaian yang nipis. Maka berkata Saidatina Aishah r.a " jika kamu wanita beriman, ini bukanlah pakaian wanita beriman." Dan telah masuk kepadanya seorang pengantin memakai tudung yang nipis dan terang, Maka berkata Saidatina Aishah r.a " Tidak beriman dengan surah An-Nuur wanita yang memakai seperti ini."

6. Tidak menyerupai pakaian lelaki.

لَيْسَ مِنَّا مَنْ تَشَبَّهَ بِالرِّجَالِ مِنَ النِّسَاءِ وَلَا مَنْ تَشَبَّهَ بِالنِّسَاءِ مِنَّ الرِّجَالِ

Maksudnya : "Bukanlah dari golongan kami (orang beriman), sesiapa yang menyerupai lelaki dari wanita dan bukan juga sesiapa yang menyerupai wanita dari kalangan lelaki."

Pendapat Profesor Dr. Saleh Ibrahim Saleh
Profesor dan Pengerusi, Jabatan Fekh Perbandingan Universiti Al-Azhar yang lepas.

أما عن لبس البنطلون أمام الإخوة أو غير المحارم، فإنه إن كان واسعًا لا يصف ولا يشفّ وفوقه قميص يستر عورة المرأة، فإنه جائز شرعًا، ولا يكون من باب التشبه كما يعتقد البعض؛ لأنه لا يوجد نص شرعي على أن البنطلون هو خاص بالرجال، وإنما يختلف لبس الرجل باختلاف البيئات والأعراف والأماكن. والله أعلم

Adapan tentang memakai seluar di hadapan saudara lelaki atau selain mahram, jika ianya longgar, tidak menampakkan bentuk badan dan tidak nipis (transparent) dan ditutupi dengan baju yang menutupi aurat wanita maka ianya diharuskan oleh syara'. Dan ianya tidak termasuk bab menyerupai lelaki sepertimana yang disangka sebahagian pihak kerana tidak terdapat nas syar'ie yang menyatakan bahawa seluar itu dikhaskan untuk lelaki. Sesungguhnya berbeza pakaian lelaki disebabkan faktor suasana, kebiasaan dan tempat. Wallahua'lam.

No comments: