-->

Wednesday, July 4, 2007

Sempat Dalam Sempit

Niatnya nampak baik. Nak suruh orang berhenti. Sebab membahayakan kesihatan. Tapi kenapa hanya harga yang menjadi sasaran. Dah berapa lama usaha ni dijalankan. Dah berapa kali naik harga. Tapi jumlah yang mengguna tetap bertambah. Mungkin kita boleh bertanya, betul ker nak suruh diorang ni berhenti. Macamane dengan beberapa barang dan cas perkhidmatan yang dinaikkan? Nak suruh berhenti gak ker? Mungkin saja kiasan aku tak berapa mengena.

Katakan saja menaikkan harga rokok adalah langkah terbaik mampu dilaksanakan oleh kerajaan. Bagaimana boleh kempen untuk taknak tapi masa yang sama masih banyak dan mudah didapati di pasaran. Iklan rokok lebih banyak dari kempen taknak merokok. Adakah kerana pengguna bertambah, maka ini adalah kesempatan yang terbaik untuk menaikkan harga. Kan ini memang fungsi penawaran dan permintaan. Bila banyak permintaan, harga akan naik. Perang candu belum tamat kerana lesen candu belum sampai tarikh luput.

“Jumlah perokok di negara kita secara kasar ialah enam juta orang dengan lapan peratus daripadanya adalah perokok wanita. Sebelum ini hanya empat peratus sahaja tetapi kebelakangan ini trend perokok wanita meningkat 100 peratus,” ni Datuk Lee Kah Choon, Setiausaha Parlimen Kementerian Kesihatan yang kuar kenyataan.

Kalau aku sebagai orang yang ada ladang tembakau. Tidak bermasalah, sebab tembakau kat Malaysia ni memang ada market. Kadang tak cukup, siap import dari luar. Tiada masalah dengan kenaikkan ini. Kalau aku juga kerajaan yang mengeluarkan lesen. Aku juga setuju dengan kenaikkan ini. Rakyat boleh berhenti merokok. Kenaikkan duti eksais tembakau yang masuk dalam kantung negara. Sebanyak tiga sen sebatang. 60 sen sekotak untuk sekotak rokok 20 batang.

Tapi kalau aku seorang perokok. Mungkin akan berfikir-fikir untuk berhenti. Takpun, mengira kembali belanjawan bulanan. Bahagian mana hendak dikurangkan. Mungkin boleh cilok sikit duit belanja dapur. Berapa yang perlu dibayar kalau setahun rakyat akan menghisap 19 billion batang rokok? Thank you for smoking. Hehe.

Kalau pernah terbaca satu berita, bertajuk 'harga rokok di Malaysia paling murah'. Kalau nak dibandingkan negara lain. Jadinya, kalau dinaikkan harga akan menyebabkan perokok tidak mampu membeli dan seterusnya akan berhenti. Harap-harap agar menjadi kenyataan. Tapi jangan sampai meningkat kadar jenayah. Tak mampu nak beli, diorang mencuri. Pernahkah anda tiba2 dipaksa menyerahkan wang kerana orang itu hendak membeli rokok? Kalau tak pernah. Boleh tanya anak sedara aku.

Kalau benar-benar ingin menjadikan rakyat Malaysia sihat. Kenapa tak ikut contoh Nabi Muhammad mengharamkan arak. Saat orang Madinah begitu tegar gila bangkong meminum arak. Nabi Muhammad berjaya mengharamkan arak pada tahun ketiga hijrah. Sahabat-sahabat berhenti. Menumpahkan arak-arak mereka. Memecahkan tempayan-tempayan arak mereka. Adakah dengan cara menaikkan cukai arak ketika tu. Supaya orang Madinah tak boleh beli arak. Baginda turut mengharamkan pengilang, peminum, pembekal, penuang, tukang jual, tolong beli dan yang makan duit arak tu termasuklah yang keluarkan lesen sekali.

Memanglah mengubah manusia ni tak mudah. Baginda memerlukan 13 tahun untuk mengubah akidah penduduk Mekah. Nabi mengambil masa 10 tahun untuk melaksanakan syariah. Tapi kat negara kita, arak tak haram apatah lagi rokok. Tapi yang menjadi masalahnya time PASTI, Sekolah Agama Rakyat, penceramah pulak kena haramkan.

Kalau merokok membahayakan kesihatan. Kenapa yer masih dibenarkan petani menanam tembakau. Kenapa masih dibenarkan pengilang mengeluarkan rokoknya. Kenapa kerajaan masih membenarkan kilang-kilang ini beroperasi. Nasib baik ayat tu tak gunakan "rokok itu boleh membunuh". Maka tanyalah siapa pembunuhnya. Penanam tembakaukah? atau penjual rokok kah? atau pengilang kah? Kalau kilang rokok, siapakah yang mengeluarkan lesen untuk membunuh? Sendiri pikir lah dol.

Fakta Mengenai Rokok:

3 Pengilang rokok utama di Malaysia. mengeluarkan sekitar 19 bilion batang rokok tiap-tiap tahun untuk pasaran tempatan. Menggunakan sekitar 15 juta kilogram tembakau. 5 juta kilogram tembakau yang diimport. Pendapatan pengilang-pengilang rokok utama sekitar RM650 juta dalam pertukaran wang asing dalam tahun 1999.

Ingin tahu lebih lanjut kenapa diorang tanam tembakau tak tanam benda lain. Korang boleh pegi lawan sendiri laman rasmi Lembaga Tembakau Negara. Ataupun soal jawab mengenai tembakau.

Cukai rokok naik, kerajaan kaut untung atas sengsara perokok?
Cukai naik, rokok kotak besar RM8

No comments: