-->

Tuesday, April 10, 2007

Apa Lagi Yang Tinggal

Ketika makna sebenar tentang agama telah hilang, maka yang tertinggal hanyalah zahirnya. Ibadat hanyalah menjadi adat. Sembahyang hanyalah gerak-gerak anggota badan. Puasa tinggal rasa haus dan kelaparan. Zikir hanya lafaz dan goyangan. Zuhud cuma pada pakaian dan luaran. Ilmu dijadikan perhiasan. Jihad cuma menjadi kebanggaan. Masjid tersergam indah hanyalah bangunan. Al-Quran hanyalah tinggal sebuah mashaf dan tulisan.

Ketika itu kelihatan penyeru-penyeru kepada agama mula menunjuk-nunjuk. Si zalim menindas atas nama keadilan. Kebathilan mereka jadikan kebenaran. Teriakan suara-suara kaum yang lemah dianggap penentangan. Tuntutan kepada hak mereka tidak dilayan. Ketika suara kepada kebaikan disalah ertikan. Kesetiaan kepada si zalim suatu yang dipersilakan.

Ketika itu hak manusia tidak memberi makna. Kebathilan si zalim suatu yang mulia dan dipuja. Ketika itu telah condong neraca kewarasan. Perkara yang maaruf menjadi mungkar dan munkar menjadi maaruf. Tempat maksiat dikerumuni, tempat ibadah dijauhi.

Ketika itu munculnya pencuri atas nama memelihara hak manusia. Perompak jalanan bernama konsesi. Pelampau batas atas nama pembebasan hak asasi manusia. Ketika itu disuruh dajal membawa hidayah dan islah. Orang tidak tahu agama mula bercakap tentang agama dan mencanduinya.

Nabi pernah bersabda yang bermaksud: "Hancurnya bangsa-bangsa sebelum kamu disebabkan oleh tindakan mereka yang membiarkan orang-orang terhormat melakukan pencurian (rasuah), sedangkan bila orang-orang lemah (rakyat) yang mencuri, hukum potong tangan dijatuhkan kepada mereka. Demi diriku yang berada ditangan-Nya, andaikan Fatimah puteri Muhammad mencuri nescaya akan kupotong tangannya." Riwayat Ahmad, Muslim dan an-Nasa'i.

No comments: