-->

Thursday, April 5, 2007

Cerita Dalam Bilik

Aku sebenarnya dah lama tak berchatting. Tak, maksud aku chatting yang lelama macam dulu2. Tapi kali ni aku jumpa member lama yang dah bekerja. Dia berchatting pun kat tempat kerja cuma aku harapkan dia takler mengabaikan kerja dia sebab dia berchatting. Takut kalau boss dia marah.. "eh lu.. wa bayar bukan untuk lu chatting kat sini maa, mau kerja takmau kerja?" tu kalau boss berbangsa tionghoa ler yang marah menurut aku punya imaginasi... tapi member aku ni keje kat jabatan kerajaan. Bossnya jugak orang melayu.

Banyak benda lah yang kitorang borakkan.. dari citer dia kat umah sampai tempat keje pastu balik umah semula. Kesian gak, tak cukup gaji beb. Duduk kat bandar, rumah nak kena bayar sewa, transport lagik, family lagik, nasib baik anak baru sorang, bini pun masih sorang. Aku rasa bini dia tetap sorang lah. Sebab dia sayang bini dia.

Dia puji bini dia kat aku beb. Bila pegi shopping, nak belikan bini dia kasut baru pun bini dia taknak. Nak belikan rantai taknak. Sebagai laki, dia pun kesian kat bini dia takde perhiasan mana. Aku pun cakap kat dia.. "yang pening bila bini kejap2 mintak beli kasut, nak beli rantai. Boleh botak kepala.." Tapi kalau dah kesian tu, belikan ler hadiah utk bini sendiri kan. Jangan bini orang pulak. Aku rasa tak payah yang mahal. Ikut kemampuan ler kan.

Klimak kat citer aku ni sebenarnya pasal dia kat tempat keje. Sebab dia meluahkan perasaan kat aku sebab gaji dia ngam2 jer. Orang dah berkeluarga. Faham2lah kan. Sebagai manusia biasa, ada gak keinginan terhadap perhiasan dunia nih. Nak beli rumah sendiri. Nak naik motor nak beli kereta.. bla bla bla..

Dia bengang ngan boss dia. Pasal waktu kerja, pekerja bawahan wajib kena pakai punchcard. Boss takyah pakai. Datang lambat takper, balik cepat pun takper. Sapa nak marah. Pastu dia citer boss dia kerja goyang kaki jer. Keje dah suruh budak2 bawahan buat. Pastu pekerja nak buat overtime takleh. Tapi boss dia claim bukan sikit. Kadang-kadang sampai sama ngan gaji dia sebulan. Datang kerja hari-hari sampai kadang tak sempat nak temankan bini dia pergi klinik.

Aku pun tanya kalau dia pernah suarakan benda nih. Dia kata nak perit tekak dia bertekak. Sampaikan boss dia pun dah anti kat dia. PC yang dia pakai pun tak di'upgrade'kan. Padahal staff2 yang baik ngan boss dan pakai monitor lcd. Dia still pakai monitor crt. Kalau ada souvenier pun taknak kasik kat dia. Tapi boleh bagi kat orang yang tak keje kat jabatan dia. Lastly dia cakap.. siapalah dia.

Tapi takkan ni kesudahan citer nih. Takkan ler setelah di tekan, dia cuma dapat luahkan "siapalah dia". Menyatakan bahawa dia tak mampu nak meminta haknya bukan melawan tanpa pasal. Ataupun dia takut kehilangan pekerjaannya. Kalau hilang pekerjaan, sapa nak bagi anak bini makan. Sekarang ni beratus ribu tengah menunggu dapat keje. Sebab tu ker boss2 ni semakin berkuasa?... Dalam keadaan tertekan dia terus menekan punat2 keyboard, chatting ngan aku ler...

No comments: