-->

Friday, May 12, 2006

Sakit, Pahit Dan Sulit

Sakit, pahit dan sulit. Pastinya dihadapi bila nak mengubah sesuatu yang tak berapa best.

Orang berpenyakit, kalau seseorang kena penyakit barah contohnya. Dahlah rasa sakit macam nak mati. Kena makan ubat2 yang pahit nak membeli dan memakannya. Sulit pulak tu untuk sembuh.

Orang bercinta, bila kekasih di ambil orang. Ataupun ais kerim di peti sejuk dirembat hosmet. Sakit rasanya hati. Pengalaman pahit bila kehilangan insan yang disayangi. Sulit jugak nak dapat yang baru. Teramatlah sulitnya nak maafkan. Kalau ais kerim tu kira senang.

Pemimpin, lagilah kalau dalam negara yang ada hari ini. Sakit nak tegakkan kebenaran. Silap2 kena letak jawatan. Tak pun kena fitnah macam2. Pahit bila dikritik oleh orang bawahan. Lagi2 kalau rakan sejawatan. Impaknya lagi dahsyat. Memimpin manusia yang celik lebih sulit dari memimpin orang buta. Tapi kalau buta dan keras kepala? Lagi sulit aku rasa. Buta di dunia dan akhirat.

Ada orang cerita kat aku, kalau kawan2 dia datang jumpa dia mintak pendapat/komen/nasihat atau apa2.. dia selalu tanya diorang dulu sama ada nak dengar komen yg manis2 atau yg pahit2. Bagi aku biarlah yang pahit. Biarlah tersinggung. Tapi penyakit akan sembuh. Walaupun tak sembuh dalam masa yang singkat. Yang penting, mencuba dan tak berputus asa.

No comments: