-->

Saturday, May 27, 2006

Perginya Seorang Mujahidah

Pilu bila membaca kisah pemergiannya. Bukan kerana terlalu tragis. Tetapi pemergian seperti inilah yang sering diimpikan oleh pejuang Allah. Walau gelarnya hanyalah Puan. Terhenti noktah perjuangannya ketika berada fisabilillah.

Allahyarhamah Faridah Ismail pergi menemui Allah pada 21 May 2006/23 Rabiulakhir 1427. Hembusan nafas terakhir beliau ketika dalam perjalanan ke Muktamar Agung yang berlangsung di Gemencheh, Tampin Negeri Sembilan.

Menurut Ustaz Ali (suami), mereka berdua dari Kuala Lumpur kerana isterinya menghadiri mesyuarat DMPP. Allahyarhamah dan suami bermalam di Damansara memandangkan Ustaz Ali ada kuliah di sana. Selepas subuh, beliau bertolak balik ke NS untuk menghadiri muktamar agung dan setibanya di Dengkil, menurut Ustaz beliau telah nazak dan meningggal dunia di dalam kereta.

Meskipun beliau pernah dinasihati doktor untuk berehat tetapi beliau tetap berjuang, menghadiri mesyuarat walaupun sakit. Seperti yang dimaklumkan Ustaz, Allahyarhamah sering berkata, "kalau duduk di rumah berehat pun, tetap sakit. Baik keluar rumah menghadiri mesyuarat, kerana sakit memang akan tetap sakit. Amanah kena dilaksanakan."

Katakanlah: Wahai Tuhan Yang mempunyai kerajaan, Engkau berikan kerajaan kepada orang yang Engkau kehendaki dan Engkau cabut kerajaan dari orang yang Engkau kehendaki. Engkau muliakan orang yang Engkau kehendaki dan Engkau hinakan orang yang Engkau kehendaki. Di tangan Engkaulah segala kebajikan. Sesungguhnya Engkau Maha Kuasa atas segala sesuatu. - Ali Imran ayat 26.

Perginya seorang mujahidah, pejuang yang ikhlas dalam perjuangan. Al-Fatehah!

No comments: