-->

Saturday, August 19, 2006

Siapakah Yang Bersalah

Pepatah Melayu pernah bilang... berani kerana benar, takut kerana salah. Tapi sekarang ini, seakan-akannya dunia sudah terbalik. Bukan posisi atau putarannya. Tapi istilah kehidupannya.

Dulu... seorang hakim dipecat dari jawatannya. Gara-gara dia ingin menyelamatkan akidah seorang gadis yang memeluk agama Islam dengan rela hatinya. Bukan dihipnosis atau dipaksa. Juga bukan ditipu sama cinta.

Lepas itu... seorang wakil rakyat dipenjara hanya kerana membantu seorang nenek yang ingin kes cucunya menjadi mangsa rogol diambil perhatian. Gara-gara skandal VIP. Pelaku onar terlepas. Penghalangnya ditahan.

Pernah juga... seorang Mufti disebuah wilayah terpaksa meletakkan jawatan. Gara-gara kes gadis-gadis Melayu yang terlibat dengan pertandingan ratu cantik. Macam tak bersalah kalau mereka melucutkan pakaian. Yang menegur pula dilucutkan...

Suatu masa... sebuah jabatan yang bertugas untuk membenteras maksiat disebuah kota terpaksa membatalkan saman terhadap pesalah. Gara-gara yang terlibat dalam penangkapannya adalah selebriti dan juga anak-anak orang besar. Malah dimaki pulak tu.

Bebaru ini... sebuah filem yang mencemar budaya dan seni menang anugerah. Apa benar kelakuan Pak Bilal senang melihat pelacur pulang kerja?. Apa pelacuran diiktiraf sebagai pekerjaan?. Apa benar kelakuan nurse-nurse muda memang begitu bila ketemu pesakit lelaki?. Apakah curang harus dibalas curang juga?.

Hari ini, yang melakukan kesalahan itu sepertinya orang yang melakukan kebenaran. Tidak takut. Malah syok bangga. Sebaliknya orang-orang yang benar, takut untuk menegur kejahatan. Bagai berada ditempat orang-orang bersalah.

No comments: