-->

Wednesday, September 27, 2006

Mencari Penyelesaian

Alhamdulillah. Bila ada orang bertanya tentang masalahnya. Aku pun susah nak jawab. Bukan tak boleh nak jawab. Jawab boleh, betul ker tidak tu yang menjadi masalah. Takut tak menyelesaikan tapi makin jadik bermasalah. Dalam masa yang sama. Dapat e-mail dari sepupu aku. Syukran. Really interesting. Hikmah yang keciciran...

Aku terjemahkan ler e-mail yg berbahasa Inggeris tu ala kadar. Kalau lari makna perkataan tu memang sebab aku tak berapa faham ler. Dan aku pun tak pasti kisah ini benar atau tidak. Tapi sangat memberi pelajaran.

Mungkin ini yang orang selalu bagi nasihat tentang thinking outside the box. Anjakkan Paradigma. Berfikir di luar titik sembilan. Macam-macam lagilah. Bagi aku. Kalau kita bertawakkal kepada Allah. Pasti dia akan bagi jalan keluar.

Terimalah sebuah kisah:

Perbezaan Antara Memfokuskan Kepada Masalah dan Memfokuskan Kepada Penyelesaian

Ketika NASA menghantar astronaut ke angkasa. Mereka menghadapi masalah untuk menulis menggunakan pen. Dakwat tidak keluar kerana tiada graviti (dakwat tidak turun ke bawah)...

Untuk menyelesaikan masalah, mereka mengambil masa satu dekad dan USD12 juta. Mencipta pen yang boleh berfungsi dalam ketiadaan graviti, atas bawah, dalam air, dan di atas apa jua permukaan termasuk kristal dan ketika berada di bawah tahap beku melebih 300 darjah celcius.

Bagaimanapun orang Rusia menemui penyelesaian yang mudah...? Mereka menggunakan pensil.

Pengajaran dari cerita ini: Selalu mencari penyelesaian yang simple. Menggunakan penyelesaian yang mudah akan membantu kita menyelesaikan masalah.

Kita sering berhadapan dengan banyak masalah setiap hari. Di rumah, di tempat kerja dan dalam kehidupan sehari-hari. Apa berlaku ialah Bagaimana Seseorang Menghadapi Masalah Mereka. Harus mencari penyelesaian. Bukan hanya menumpukan tentang masalah tersebut.

No comments: