-->

Saturday, September 2, 2006

Maafkan Hamba

Peperangan ini telah lama bermula. Sejak berpuluh tahun berlalu. Berpuluh kali jua pertempuran tercetus. Namun kejayaan masih belum tercapai. Walau bayang kejayaan seakan-akan menjelma di depan mata. Tetap sukar menentukan tarikhnya.

Saban tahun hanya mengkhabarkan kegagalan. Terlalu pahit untuk dilafazkan. Sakit juga telinga yang mendengar. Pastinya amat mengecewakan bagi yang mengharapkan berita kemenangan. Maafkan hamba atas kegagalan ini. Harap tidak diundurkan dari medan ini. Walaupun setapak mara. Hamba bertekad meneruskannya jua.

Asalkan yang namanya peperangan. Memang bukan suatu yang mudah. Walaupun kematian itu amat mengerikan. Tetapi kegagalan adalah luka yang amat menyakitkan. Takkan ada yang seorang pun yang bergembira. Walaupun redha menerima sebuah kegagalan.

Peperangan ini menuntut pengorbanan. Sesuatu yang sukar untuk dilaksanakan. Bukanlah suatu yang mustahil. Kerana orang lain telah melakukannya. Bukan memberi apa yang telah dimiliki. Tetapi harus berusaha untuk memberi. Memberi sebahagian yang kita miliki bermakna kita hanya menyumbangkan. Memberi sesuatu yang melepasi garis kemampuan itulah namanya pengorbanan. Ibarat kata Ustaz Hj. Nasrudin Hj. Hassan At Tantawi.

Perang ini takkan terhenti. Pasti tidak berhenti. Selagi bumi ini masih ada. Selagi nyawa masih dikandung badan. Bermula dari dilahirkan. Hinggalah satu saat amalan tidak lagi diperhitungkan. Bertahanlah. Walaupun harapan untuk menang amatlah tipis. Pastinya cerah kan datang menghilangkan kegelapan.

Ramai yang telah tersungkur. Bangun dan meneruskan langkah. Biar terkadang langkahnya mundur. Tetapi bukan berpaling dari perjuangan ini.

No comments: