-->

Thursday, November 2, 2006

Mengejar Bayang-Bayang

Seorang murabbi berpesan. Dia kata jangan lupa dengan kata-katanya... Dunia ibarat bayang-bayang. Jangan diletakkan dihadapan kita. Jangan di kejar. Kerana kita takkan mampu. Kita takkan berpuashati. Letakkan dunia ini dibelakang kita. Biarlah kita meninggalkan bayang-bayang. Kemana kita pergi. Dia akan mengejar kita.

Ada orang cakap... letakkan dunia itu hanya ditangan. Jangan dihati. Kalau letak dihati, sayang nak lepaskan. Kalau letak ditangan. Mungkin terlepas. Tapi apa nak dirisaukan. Masih ada peluang mengutip kembali.

Rasulullah pernah menyifatkan dunia bagaikan bangkai anak kambing yang cacat di tepi jalan. Tidak berharga. Tidak diingini walau diberi percuma. Sabda Rasulullah, "Demi Allah, sesungguhnya dunia lebih hina disisi Allah dari pada anggapanmu terhadap bangkai ini".

Aku senang menukilkan kata-kata dari sebuah blog yang aku temui;

"mungkin hari ini dan hari-hari lalu begitu amat dekatnya dengan kehidupan kita. Bau busuknya terasa begitu amat harum menurut penciuman kita. Tidak hairan seringkali kita berdekatan dengan bangkai-bangkai tersebut bahkan mungkin kita menganggapnya sebagai hidangan yang lazat untuk kita santap.

Sesuatu yang mati memang harus segera kita kubur agar tidak menjadi bangkai yang mengeluarkan aroma yang tidak sedap yang nantinya akan menyebarkan penyakit, walaupun yang mati adalah sesuatu yang menjadi kesayangan kita.

Kita berharap semoga kita tidak menjadi anjing-anjing yang menyeret bangkai kesana kemari, dan kita berharap semoga kita menjadi seorang musafir dalam kehidupan ini, yang dengan bekal secukupnya mampu menjelajah dunia, merenunginya, dan menjadikan kita mampu memahami arti kehidupan ini. Amin!"

No comments: