-->

Saturday, December 30, 2006

Iqlimiya, Korban Dan Kekasih

Iqlimiya:

Iqlimiya bukan untuk Qabil bahkan Layudza yang bakal menjadi isterinya. Tetapi Qabil tetap membantah. Akhirnya diadakan acara mempersembahkan korban. Empunya siapakah yang diterima seterusnya berhak memiliki Iqlimiya. Puteri jelita pasangan Adam dan Hawa.

Korban Habil diterima Allah. Bukan kerana doa Nabi Adam menyebelahinya tetapi Habil mempersembahkan yang terbaik dari binatang peliharaannya. Kerana dia melakukan dengan penuh ketakwaan. Dia sedang membuat urusan dengan Tuhan.

Kerana itulah juga, Qabil membunuh saudaranya Habil. Nyawa manusia terpaksa dikorbankan apabila manusia mengikut perintah hawa nafsu. Tidak lagi mengenal saudara. Nyawa seakan-akan tidak berharga.

Mengingatkan kata-kata malaikat ketika Allah memberitahu bahwa Dia akan menciptakan khalifah di muka bumi. "Adakah Engkau hendak menjadikan di bumi itu orang Yang akan membuat bencana dan menumpahkan darah, padahal Kami sentiasa bertasbih Dengan memujiMu dan mensucikanMu?". Tuhan berfirman: "Sesungguhnya Aku mengetahui akan apa Yang kamu tidak mengetahuinya".

Korban:
Dia yang dilahirkan pada zaman pemerintahan raja Namrud ibnu Kan'an. Dia diramalkan akan menjatuhkan pemerintahan 'raja seribu tahun' itu. Ketika anak-anak lelaki dilahirkan dibunuh. Ketika itulah Nabi Ibrahim dilahirkan.

Ketika umur nabi Ibrahim mencecah 86 tahun. Baginda dikurniakan seorang putera yang baik bernama Ismail. Setelah datang perintah dari dalam mimpinya. Agar dia menyembelih anaknya sebagai korban. Nabi Ibrahim berkata : "Hai anakku aku melihat dalam mimpi bahawa aku menyembelihmu. Maka fikirkanlah apa pendapatmu " Ia menjawab: "hai bapaku kerjakanlah apa yang diperintahkan kepadamu, Insyaallah kamu akan mendapatiku termasuk orang-orang yang sabar".

Itulah peristiwa korban yang terpaling agung dalam sejarah manusia. Sebagai hamba yang membuktikan ketaatan kepada Allah. Mengorbankan apa yang paling disayangi. Allah tidak menginginkan darah yang mengalir atau daging yang dilapah-lapah. Tapi ketakwaan dan ketaatan seorang hamba kepada Tuhannya. Nabi Ibrahim dan anaknya berjaya melepasi ujian dari Allah. Layaklah Nabi Ibrahim digelar "Khalilullah" kekasih Allah.

Kekasih:
Ada orang sanggup berkorban apa sahaja. Biasanya untuk yang paling dikasihi.. "Nasi lemak buah bidara. Sayang selasih hamba lurutkan. Buang emak buang saudara. Kerana kasih hamba turutkan". Kisah dalam pantun ni dah banyak terjadi. Mak kata jangan... tetap degil jugak. Sempadan Siam sanggup di rentasi.

Tu blom masuk lagu P. Ramlee lagi: "Berkorban apa saja. Harta atau pun nyawa. Itulah kasih mesra. Sejati dan mulia. Kepentingan sendiri. Tidak diingini. Bahagia kekasih. Saja yang diharapi".

Dahsyat bro orang dulu mengajar nak berkasih. Persoalannya... Siapakah yang paling layak untuk dijadikan kekasih dan kepada siapakah harus berkorban? Selamat Menyambut Aidil Adha.

No comments: