-->

Saturday, December 9, 2006

Lukisan Terindah

Saat warna-warna belum disatukan. Sepertinya tidak bermakna. Semua orang boleh memilikinya. Harganya pun tak seberapa. Setelah dipalitkan di atas kanvas, lapisan-lapisan warna mampu menenangkan jiwa. Membangkitkan inspirasi. Menghiasi dinding suram. Ia menjadi pujaan. Kerana ia telah bercerita tentang sebuah perasaan.

Kanvas yang menjadi latar. Tempat curahan perasaan. Menerima kehadiran warna-warna terindah. Aplikasi warna-warna bersatu. Mengungkapkan sebuah perasaan yang tak mampu diluahkan dengan kata-kata. Ungkapan tentang cinta, pengorbanan, kesetiaan, kesabaran, tawa, tangisan, gurauan, kejujuran dan ketulusan.

Itulah gerak hati sang pelukis. Kesungguhan tercurahkan untuk menghasilkan yang citra terindah dalam hidup. Narasi yang mengungkap alam pikiran. Sesuatu yang mampu diabadikan. Menjadi kenangan keindahan yang diciptakan.

Dari renungan tajam mata sang pencinta. Pesona cuba memahami seribu makna. Tapi segala-galanya hanya mampu ditafsirkan oleh akal dan perasaan. Memaksa meleburkan harta untuk memilikinya. Sampai berjuta-juta. Ada juga tak ternilai. Hanya dibenarkan untuk memandangnya.

Pada sebuah lukisan terindah. Hanya pada siapa yang mampu menilainya. Terlalu sukar untuk diterjemahkan dan difahami rahsia sebuah penciptaan. Bukan hanya ilham dan lakaran dikotak minda. Apatah lagi pada gabungan warna, kanvas, berus, pisau palet atau apa saja bentuk wahananya. Semuanya harus bergabung menjadi satu. Lukisan terindah pemberian dari yang Maha Pencipta.

No comments: