-->

Thursday, December 28, 2006

Meraba Dalam Terang

Orang buta walaupun dalam terang terpaksa meraba-raba. Kerana mereka tidak nampak arah sebenar. Bagaikan orang yang celik tetapi berjalan dengan mata yang tertutup.Mengharapkan sentuhan tongkat si buta atau ada tangan yang sudi memimpin. Kalau tidak, takut tersandung membawa rebah.

Bagaimana pula orang yang membutakan mata dan memekakkan telinga. Walaupun dalam terang mereka tersesat jua. "When you see creations and do not see Him in it, before it or after it, then you truly in need of light".

Seorang lelaki kelihatan tercari-cari di halaman rumahnya. Lantas jiran yang telah lama memerhatikan menegur perbuatannya. Rupanya dia sedang mencari jarum yang jatuh. Jirannya bertanya dimanakah jarumnya jatuh. Lelaki itu menjawab, jarumnya jatuh di dalam rumahnya. Dalam kehairanan jirannya bertanya, kenapa dia mencari jarum itu diluar. Lelaki itu menjawab, kerana di luar terang dan di dalam gelap.

Ada orang yang sengaja buat salah. Padahal dia tau benda tu salah. Sengaja taknak ikut yang betul padahal dia tau benda tu betul. Ada ego yang hendak dipertahankan. Mungkin saja hati mereka telah dibutakan dari melihat sebuah kebenaran.
Sesungguhnya tidaklah mereka itu buta mata mereka tetapi
sebaliknya yang buta itu ialah hati mereka -surah Al-Hajj : 46

Si Majnun pernah berkata ketika dia di panggil 'wahai si gila', dia pun berkata "tunggu, si gila ialah orang membuat kesalahan sedangkan dia tahu perkara itu salah. Orang yang waras pula ialah orang yang selalu memperhatikan tentang dirinya dan takutkan Tuhannya".

Kalau orang berpenyakit, tak kisah susah mana pun akan cuba berubat. Walaupun terpaksa ada anggota yang nak kena potong pun tak kisah. Tapi kalau jiwa manusia dah sakit. Memang payah nak diubati. Apatah lagi kalau dah sayang nak buang penyakitnya itu. Silap-silap, yang cuba mengubati pulak yang dikatakan sakit.

Hidup manusia memang tidak dapat lari dari melakukan kesalahan. Kadang tersesat dan tergelincir. Namun masih terdapat jalan pulang. Masih punya Allah yang sedia menerima kembali kepulangan kita. Masih sudi mengampunkan segala dosa kita. Telah menyediakan balasan syurga. Telah lama Dia menyalakan api neraka.

Syeikh Urfi pernah berkata, ‘Para ulamak meraba-raba di dalam alam pemikiran. Hanya Iman saja merupakan jelmaan kebenaran. Orang-orang Mu’min akan mencapai kejayaan walaupun mereka lemah di segi kebendaan, jika Iman mereka teguh. Mereka yang lemah Iman akan kalah (rugi) walaupun mereka kuat di segi lahiriah dan kebendaan. Justeru itu, Iman ialah senjata yang paling kuat (ampuh) untuk menghadapi perjuangan hidup'.

No comments: