-->

Tuesday, December 19, 2006

Penantian Satu Penyiksaan

Seringkali kita mendengar istilah penantian satu penyiksaan. Ia bukan sekadar kata-kata tapi pernah dilakukan penyiksaan sebegitu bagi banduan di China. Mereka di tempatkan di sebuah penjara dan terdapat bunyi air menitis. Akhirnya banduan mengalami tekanan jiwa kerana menanti titis-titis air itu.

Ketika menantikan teman datang ke rumah, kita akan rasa keletihan. Walaupun ketika itu kita sedang duduk diruang tamu sambil minum secawan teh dan menonton tv. Tapi minda kita sebenarnya tengah mengalami penyiksaan.

Oleh itu Dr. Aidh Al-Qarni menasihatkan agar mengisi masa terluang dengan pekerjaan. Dia berkata "sembelihlah masa kosong anda dengan pisau pekerjaan". Orang yang memiliki masa kosong hendaklah mengisi dengan apa jua pekerjaan. Tidak kiralah untuk siapa. Jangan sampai masa kosong itu dicuri oleh kebosanan. Atasilah masalah kebosanan dalam penantian dengan melakukan kerja-kerja. Walaupun yang simple.

Apabila terlihat kemungkaran. Alangkah baiknya dicegah dari sekadar meletakkan kebencian dalam hati. Berharap agar nantinya kemungkaran tersebut hilang. Mereka yang menanti tidak akan berganjak dari natijah yang sama.

Terdapat perbezaan orang di Malaysia dan negara-negara maju seperti Jepun. Di Jepun mereka akan membaca ketika menanti dan menaiki kenderaan awam. Tapi di negara kita jarang kedapatan sepertinya. Lebih menyedihkan kalau yang membaca pula diperli. Apalagi kalau membaca Al-Quran didalam bas. Mungkin orang yang disebelah anda akan berpindah ketempat lain.

Seorang teman pernah berkata "jadilah pemburu dan jangan jadi pemancing" kerana pemburu mengejar tetapi pemancing hanya menanti.

No comments: