-->

Tuesday, October 17, 2006

Cermin Diri

Berpakaian indah. Pastu 'touch up' sket. Pakai minyak wangi sesembur dua. Tengok kat cermin dalam lima enam kali. Senyum sorang-sorang. Dalam hati cakap. Boleh tahan gak aku nih. Apa yang dirasakan tu hanya terhad pada empunya diri. Keindahan diri adalah hiasan peribadi.

Berapa ramai yang menghiasi peribadi tetapi bukan hanya untuk diri sendiri. Tapi untuk orang lain menikmati kebaikkan diri mereka. Bagaikan Rasulullah. Diutuskan untuk memberi kerahmatan ke seluruh alam. Kerana manusia yang baik itu akan memberikan kemanfaatan kepada orang lain. Tidak akan menyakiti orang lain.

Perlu direnungi, bahawa Islam dibawa oleh Rasulullah bukan dengan kecanggihan teknologi, kekuatan angkatan perang, persenjataan tangguh, dan kepakaran orang-orang terdekatnya. Agama baru yang diperkenalkan Rasulullah berhasil dianut berjuta orang hingga hari ini, karena Nabi mengerti bagaimana cara memperkenalkannya dan mampu meluluhkan hati yang membatu.

Luqmanulhakim pernah berkata, "Barangsiapa yang melihat aibnya sendiri, maka dia akan meninggalkan kerja mencari keaiban orang lain. Barangsiapa yang rela dengan rezeki yang dianugerahkan oleh Allah, maka dia tidak akan bersedih jika orang lain mendapat kelebihan rezeki, barangsiapa yang menghunus pedang untuk menganiaya orang lain, tangannya akan terpotong oleh pedang itu sendiri, barangsiapa yang menggali lobang untuk saudaranya, dia sendiri akan terjerumus ke dalam lobang itu, barangsiapa yang membuka aib orang lain, aibnya sendiri juga akan tersingkap, barangsiapa yang lupa akan kesalahan diri sendiri, dia akan selalu menganggap besar kesalahan orang lain".

Kita sering menginginkan orang berlaku baik terhadap kita. Tapi adakah kita layak untuk diperlakukan seperti itu. Akhlak yang terpuji bukan untuk mendapat pujian dari manusia. Nanti jadik riya'. Kerana segala pujian hanyalah bagi Allah.

No comments: