-->

Saturday, October 21, 2006

Ketika Kita Hidup

Ketika kita hidup, kita cari dia. Bagaikan hidup seribu tahun. Kita simpan dia. Kita sayang kat dia. Hantar kat bank suruh jagakan. Hantar kat pajak gadai tolong simpankan. Tapi lepas kita meninggal. Dia pun tak ikut kita. Tinggal yang nama kain kafan jer. Gigi emas pun kena cabut. Pegi kubur pun dia tak temankan. Lepas kita mati, bakal jadik rebutan. Tu harta namanya.


Ketika kita hidup memang dah ada. Darah daging kita. Takpun kita kena cari. Hidup ni mana boleh sorang-sorang. Kena berteman. Nanti kita meninggal, diorang pegi kubur mengiring jenazah. Takpun dah menangis kat umah. Kalau masuk sampai kat dalam pun, kompom kuar balik. Silap-silap, Si penggali kubur jer yang sambut. Biarpun masa hidup pernah berjanji sehidup semati. Takkan berpisah selamanyalah. Tapi dalam kubur duduk ler sorang-sorang. Untung-untung bertemu lagik di akhirat. Lagi power kalau ada orang cakap "ku tunggu dirimu di pintu syurga". Tu ahli keluarga dan sahabat handai.

Ketika kita hidup, kita kena kerjakan dia. Tak dapat kalau kita tak buat. Apa jer yang kita kerjakan dah dikira. Kadang ditambah. Kadang dikurangkan. Kadang kena bagi kat orang. Nanti kita mati. Dia akan temankan kita. Samada yang baik ataupun yang jahat. Akan ikut kita menuju akhirat. Itu amalan kita. Samada dia akan menjadi cahaya. Ataupun menambah kegelapan. Bergantung kepada hidup kita di dunia.

No comments: