-->

Tuesday, October 3, 2006

Saya Dan Ana

Ketika Saya duduk menunggu metro. Ana yang sedia ada di situ terus menyapa Saya. Bertanyakan adakah Saya dari Malaysia. Saya cuma mengiyakan. Kemudian Ana bertanya lagi. Sudah berapa lama Saya di negaranya. Saya menjawab beberapa tahun. Ana menyatakan dirinya mengikuti perkembangan Malaysia. Tanpa ditanya. Ana memang peramah agaknya.

Ana bertanya tentang keadaan negara ini. Soalan yang biasa-biasa ditanya. Saya menjawab bahwa negaranya bagus. Ana tidak puashati. Ana inginkan jawapan yang benar-benar ikhlas. Bukan jawapan mengampu atau nak menjaga hati.

Saya pun berfikir apa yang tak kena ngan negara Ana nih. Saya pun bagitau kat Ana yang negaranya banyak debu. Kat tengah bandar pun banyak debu. Mendengar jawapan saya, Ana terus cakap pasal negara Saya yang berjerebu. Lagi-lagi kat bandar besar. Menjawab rupanya.

Kat sini banyak rakyat negara asing yang menjadi mangsa penyeluk saku. Pencuri. Penyamun. Penipu. Harami. Saya mengundang keruh. A'ah, Ana mengiyakan. Saya tersenyum. Tapi kat negara Saya, rakyat negara Saya yang suka keje meragut harta orang lain. Merompak. Membuli. Sampai tahap mencederakan dan membunuh lak tu. Lagi dahsyat. Perli Ana. Giliran Ana tersenyum.

Saya pun cakap tentang negara Ana buang sampah merata-rata. Tong sampah pun boleh kira. Takde kesedaran. Tidak cintakan alam sekitar. Ana makin terbakar dengan komentar saya. Ana cakap kat negara Saya orang memang pandai buang sampah pada tempatnya. Tapi orang buang bayi pulak merata-rata. Dalam sungai ada. Dalam tandas ada. Dalam tong sampah pun ada. Ana taknak kalah.

Saya pun panas dengar kata-kata Ana. Saya pun cakap. Kat sini ramai orang kencing kat dinding. Kat jalan. Kat tempat lalu lalang. Taktau malu. Ana menjawab. Kat negara Saya orang bercumbu, berasmara di tempat umum tanpa rasa malu jugak. Macam bukan sebuah negara Islam.

Negara Saya maju. Moden. Ada LRT. Ada STAR. Ada KLIA. Ada KLCC. Tak macam kat sini. Metro pun zaman bila ntah. Bas pun tak idupkan aircond. Tandas kotor. Saya mula berbangga. Tapi semua tu dikenakan bayaran kan? Tanya Ana. Saya malas nak jawab. Mana ada yang percuma. Masuk tandas pun kena bayar.

Eh Ana, cuba Ana tengok kat sini ramai pompuan yang pakai ketat-ketat. Saya dah takde modal. Ana dengan selamba menjawab. Kat negara Saya tu, orang pompuan pakai baju tapi nampak ketiak dan pusat.

Ada saja idea Ana nih. Saya pun malas nak terus bertengkar dengan Ana. Yerlah, kan negara Ana memang bagus-bagus. Tak macam negara Saya. Saya tau Ana saja nak carik salah negara Saya. Tapi apa yang Ana cakap tu betul.

No comments: