-->

Wednesday, February 21, 2007

Penyakit Bila Fanatik

Rupa-rupanya, apabila terlalu fanatik atau terlalu meminati sesuatu boleh menyebabkan datang berbagai penyakit. Sakit fizikal dan jugak mental. Sedih dan kecewa.

Tu belum kira yang kena sakit jantung. Berdebar-debar menyaksikan perlawanan dan tidak dapat menerima kekalahan team yang diminati. Terutamanya bila musuh tradisi.

Sakit hati bila dikutuk akibat team yang diminati kalah. Waduh... sakit jugak bila kena kutuk. Panas jer telinga. Dah minat nak buat camne. Kena terima jugak 'psycho war'.

Pada musim 1997-1998, hospital Careggi mengalami lonjakan jumlah pesakit setelah Fiorentina menderita kekalahan dalam sebuah pertandingan. Setelah diselidiki, diketahui pesakit mengalami masalah pada perutnya. Gangguan itu terjadi karena meningkatnya jumlah bakteria Elico - yang kemudian memicu seperti bisul - yang muncul karena terstimulasi suasana marah dan frust.

Kalau di Itali bukan satu nyawa yang terkorban kerana bola sepak. Raciti, Ermano Licursi dan Potenzo Gaetano Plaitano antara korban bola sepak akibat rusuhan penyokong.

"Saya fikir kondisi ini membuktikan kalau ramai orang di berbagai negara sangat mudah dipengaruhi oleh team kesayangan mereka. Itu bukan hanya mengganggu pikiran, tapi juga terjadi pada keseluruhan orang itu," -Dr Paul Bernhardt, Psikologi dari Universiti Utah.

www.detiksport.com

No comments: