-->

Tuesday, February 20, 2007

Pondok Menjadi Istana

Bulan ni dilancarkan kempen mengisytiharkan harta untuk semua kakitangan kastam. Satu cadangan yang bagus. Tapi alangkah bagusnya kalau pemimpin tertinggi negara pun buat perkara yang sama. Takkan pegawai kastam jer yang kena istihar. Otai2 bila pulak.

Sebelum tu, Setiausaha Agung PPB yang baru, Ban Ki-Moon dah pun istiharkan harta ngan keluarga dia sekali. Presiden Iran, Mahmoud Ahmadinejad hanya memiliki sebuah kereta berusia 30 tahun dan akuan bank kosong apabila mendedahkan aset miliknya. Wakil rakyat Malaysia?.

Empayar Rom, Empayar Uthmaniah, Dinasti Ming yang tidak terurus pentadbirannya menyebabkan tentera dan kakitancan awamnya terpaksa mengamalkan rasuah sehingga akhirnya hancur.
Kalau rasuah haram dan babi itu juga haram. Tapi ramai yang sanggup makan rasuah tidak pula sanggup memakan babi
Tidak mustahil kerajaan yang ada pada hari ini pun akan tumbang kerana masalah yang sama. Bila yang memiliki pondok kecil mampu membina istana. Dari mana datangnya duit nak bina istana. Kalau gaji tak seberapa. Oh.. mereka mendapat hadiah, bukan rasuah. Hehe.

Memetik kata Ketua Pengarah pertama BPR, Tan Sri Harun Mahmud Hashim pada seorang bekas Menteri Besar.. ``Datuk, kalau Datuk makan rumput, minum air hujan saja dan setiap sen elaun disimpan masih tak boleh buat rumah macam ini".

http://info.gerakmalaysia.org/

No comments: