-->

Thursday, May 3, 2007

Filem Ayat-Ayat Cinta

Baru dapat novelnya, tapi rupa-rupanya filemnya dalam proses pembikinan.


Filem Ayat-Ayat Cinta diadaptasi dari novel Ayat-Ayat Cinta karya Habiburrahman El Shirazy. Mengisahkan tentang kehidupan seorang mahasiswa Indonesia bernama Fahri bin Abdullah Shiddiq yang sedang menjalani pendidikan di Universiti Al-Azhar Mesir.

Fahri merupakan peribadi yang sangat menjunjung tinggi nilai-nilai keimanan. Nilai itulah yang dipraktikkan dalam kehidupan sehari-hari. Hal itu terus diterapkan Fahri hingga berkeluarga. Saat itulah, keimanan Fahri diuji.

Fahri bertemu dengan seorang mahasiswi Jerman bernama Aisha, yang diam-diam mengkagumi peribadi Fahri sebagai seorang yang ramah dan memiliki wawasan keislaman yang luas. Selain Aisha, seorang gadis Kristian Koptik, Maria Boutros, juga menaruh hati pada Fahri dan kisah cinta di antara mereka semakin rumit ketika dua watak lainnya, yaitu Nurul dan Noura Bahadur, juga mengalami perasaan yang sama. - info dari republika

Filem yang membuat pengambaran di Mesir. Sebahagian besar dialog akan menggunakan bahasa Arab. Camnelah nanti hasil garapan di layar perak sebab pengarahnya tidak berniat untuk menjadikan filem itu sebagai filem agama seperti novelnya. Walaupun katanya tetap menginginkan agar filem itu tidak berbeza jauh dari asalnya. Aku mengharapkan juga kalau ada yang berminat nak membuat filem Maria. Aku rasa memiliki tema2 yang kuat. Dari mempersembahkan filem yang bertemakan cinta tanpa sandaran agama.

Oleh kerana filem lambat lagik nak keluar. Layan dulu novel, tapi sekarang bukan waktunya sebab...

Tengah hari ini, kota Cairo seakan membara. Matahari berpijar di tengah petala langit. Seumpama lidah api yang menjulur dan menjilat-jilat bumi. Tanah dan pasir menguapkan bau neraka. Hembusan angin sahara disertai debu yang bergulung-gulung menambah panas udara semakin tinggi dari detik ke detik. Penduduknya, banyak yang berlindung dalam flat yang ada dalam apartemen-apartemen berbentuk kubus dengan pintu, jendela dan tirai tertutup rapat. - ayat2 awal dari novel.

Kaca jendela mengembun. Musim dingin sedang menuju puncaknya. O, apakah di surga sana ada musim dingin? Ataukah malah musim semi selamanya? Ataukah musim-musim di sana tidak seperti musim yang ada di dunia? - petikan dari novel, ayat last2.

1 comment:

Anonymous said...

assalammualaikum.. saya sudah membaca buku Ayat-ayat Cinta.. ceritanya penuh menyentuh hati.. menangis saya.. belum pernah saya membaca novel sampai menangis... betul2 tersentuh.. harap filem nya pun dapat digarab sebaik novelnya jugak..:)