-->

Saturday, November 22, 2008

Hari Ini Mereka Telah Berjaya

Kenapa? Kerana mereka telah membina semalam. Berusaha untuk hari esok. Benih yang di tanam, akan berbuah esok. Jika mereka hanya memakan tanpa memikirkan apa yang akan berlaku esok. Mungkin pupus dan kemusnahan adalah satu jawapan.

Semalam, mungkin di tertawakan. Di goda kemalasan. Dibayangi kegagalan. Terjatuh ketika sedang merangkak dan bertatih. Bangkit dan penerusan dalam istiqamah. Membuat mereka hari ini mampu tersenyum. Bagi mereka yang mentertawakan? Apa salahnya meniru untuk kebaikkan.

Esok, suatu yang belum pasti. Tapi boleh dirancang hari ini. Masih ada lagi istilah mencuba. Masih ada lagi yang bernama usaha. Pasti ada sinar di hujung kegelapan. Cahaya ketika mendung berarak pergi. Jangan biarkan kabus menyeliputi. Atau mata terus terpejam. Hati terus dibutakan. Kejayaan tidak akan datang bertandang.

Berjaya, memanglah sukar. Memakan masa yang lama. Suatu yang pahit. Tapi kejayaan teramat manis rasanya. Mereka menelan segala kepahitan, memiliki ketahanan hingga bertemu kemanisan. Tidak semua orang mampu melakukan. Tetapi semua orang mampu mencuba.

Tersenyum, bila mereka menoleh kebelakang. Mereka mengecapi. Mereka telah melalui. Mereka mungkin menghulurkan tangan. Mungkin juga hanya sekadar jelingan dan senyuman.

1 comment:

Am said...

bgus awak nie..penulisan awak begitu hebat...love u so much..